Aktori Neki Shkaba
“Sipas rrëfimeve të kolegëve, vazhdon të
tregojë Koço Qendro, Neki Shkaba, ishte një aktor i talentuar, i aftë të luante
çdo rol që mund t’i jepej. Shkëlqente në rolet e mëdha, stepej spektatori para
lojës së tij, mrekullohej dhe e duartrokiste me adhurim, por edhe roleve të
vogla dinte t’u jepte jetë e t’i bënte të paharrueshme. Në memorien e
spektatorit arrinte të linte batuta, të cilat, pas shfaqjeve mund t’i dëgjoje
në rrugë apo kafene. Mbi të gjitha shkëlqente me thjeshtësinë e tij. Nuk
ndërhyri kurrë te regjisorët për të luajtur qoftë edhe një rol që mund të
kishte qenë ëndrra e tij. Druhej se mos bëhej i padrejtë me kolegët, edhe pse e
dinte që shumëkush prej amatorëve ishin larg të qenit aktor. Që të gjitha këto
ishin vërejtur nga Dhimitër Trajçe, ndaj ai nuk harronte kurrë të jepte
vlerësimin e tij për aktorin Neki Shkaba.
Megjithatë, ende nuk kishte mbërritur
dita e shpalljes së 10 aktorëve më të mirë të Korçës. Ende nuk dihej kush do të
përzgjidhej nga të rinjtë. Dhimitër Trajçe gjithçka e mbante të fshehtë.
Sigurisht, për më të vjetrit si Vangjel Grabocka, Lefter Sofroni, Andrea Thano
etj ishte menduar të ishin pjesë e 10 aktorëve më të mirë. Mes të rinjve
konkurenca po bëhej edhe më e ashpër. Përveç Neki Shkabës, Pandi Raidhit,
Stavri Shkurtit, kishin nisur të binin në sy edhe aktoret femra: Qefsere Kushe,
Valentina Asllani, Martha Burda etj. Megjithatë, askush nuk e dinte kush do të
ishte fitues dhe kush jo. Ardhja e të rinjve, kishte filluar të trembte edhe më
të vjetrit. Të rinjtë po vinin me një frymë tjetër. Shkaba ishte njëri prej
tyre. Nga sa shihej “lufta” mes brezave do të ishte e fortë”.
Të gjithë nën vëzhgim
“Dhimitër Trajçe vazhdonte të punonte për
vënien shfaqjeve në skenë. Të gjithë aktorët gjendeshin nën vëzhgimin e tij. Më
8 prill 1945 u shfaq drama “Armiku i Popullit” e Henrik Ibsenit, përkthyer nga
Fan S. Noli. Rolin e doktor Stokmanit e luajti Vangjel Grabocka, ndërsa atë të
zonjës Stokman, Krisanthi Bicka. Edhe vetë Trajçe spikati në lojën e tij
aktorale. “Armiku i Popullit” u shfaq për disa mbrëmje radhë. Suksesi qe i
madh, ndaj vendosën ta shfaqnin edhe në kryeqytet për delegatët e Kongresit të
Rinisë Antifashiste Shqiptare. Më në fund edhe Sokrat Mio u kthye në Korçë.
Pas
ardhjes së tij, më 16 nëntor 1945, u shfaq drama “Mbrëmja e madhe” e Leopold
Kompf! Më pas erdhën shfaqje të tjera edhe më të bukura, edhe më cilësore. Më
26 qershor 1947 u shfaq “Dasma”, me skenar dhe regji të Dhimitër Trajçes. Pati
mjaft sukses. Gjithsesi, edhe Trajçe ishte në fillimet e karrierës së tij.
Pastaj, më 11 nëntor 1947, u dha drama “Çështja ruse”, e Simonovit. Skenograf i
shfaqjeve vijonte të mbetej Vangjush Mio, i cili gjithnjë arrinte të sillte një
dekor mbresëlënës. Pandi Raidhi luajti rolin e pronarit të shtypshkronjës. Më 1
dhe 2 mars 1948 u dha në kinema-teatër “Morava” drama “Përralla e malit” e
Pushkinit dhe komedia “Një propozim për martesë”, e Çehovit me regji të Sokrat
Mios. Gjithashtu në vijim u dhanë të tjera shfaqe, variete, komedi dhe drama,
si: “Të rit e baballarëve”, “Nën gështenjat e Pragës” “Ishulli i paqes” etj, në
të cilat disa prej aktorëve të rinj spikatën për talentin dhe origjinalitetin e
tyre. Për Dhimitër Trajçen, Neki Shkaba e kishte fituar betejën për të qenë një
nga aktorët më të mirë të qytetit të Korçës, por tashmë Shkaba kishte marrë
edhe vlerësimin e regjisorit profesionist që kishte studiuar në Paris, Sokrat
Mio. Madje, më pas, Mio e përzgjodhi Neki Shkabën për të qenë pjesë e Teatrit
Kombëtar në Tiranë”.
Aktorët profesionistë
“Tashmë aktori dhe regjisori Dhimitër
Trajçe dhe Sokrat Mio e kishte një listë me emrat e aktorëve më të mirë të
qytetit të Korçës. Nuk ishte e lehtë që mes aktorëve të shumtë të zgjidhje 10
më të mirët. Qefmbetjet nga aktorët e vjetër do të ishin të mëdha dhe shumë të
rinj do të mbeteshin të zhgënjyer, por Trajçe kishte vendosur të merrte më të
mirët, pasi me ta do të ngrinte teatrin profesionist të Korçës. Përzgjedhja e tyre
u bë më 22 qershor 1950. Sokrat Mio e pëshkruan kështu këtë ngjarje të madhe,
kujton Koço Qendro: “Më 22 qershor të vitit 1950, në kinema “Morava ” të qytetit u zhvillua
ceremonia e krijimit të teatrit profesionist të Korçës.
Për këtë ceremoni
gazeta “Zëri i popullit” në artikullin e datës 24 qershor shkruan: “Më 22
qershor 1950 në kinema “Morava” të qytetit të Korçës të mbushur plot e për plot
me amatorë e artdashës u zhvillua ceremonia e themelimit të teatrit
profesionist të qytetit. Në këtë ceremoni morën pjesë edhe udhëheqësit e
partisë dhe të shtetit…”. “…Ceremonia u çel me ekzekutimin e Himnit të Flamurit
tonë kombëtar” “ …Për të pranishmit në këtë ceremoni kori i qytetit dha një
program të zgjedhur me këngë patriotike dhe këngë qytetare korçare, ndërsa nga
aktorët e trupës profesioniste u interpretuan disa fragmente të dramave e
komedive të shfaqura më përpara. I gjithë ky program u pëlqye së tepërmi dhe u
duartrokit nga gjithë të pranishmit”. Ishte krijuar kështu teatri profesionit i
Korçës. Në organikën e kësaj trupe do të bënin pjesë, regjisori, skenografi dhe
10 aktorë profesionistë. Mes të dhjetëve ishte dhe i madhi Neki Shkaba. Kishin
mbetur jashtë dhjetëshes aktorë të talentuar si Pandi Raidhi etj. Gjithashtu,
si pjesë e trupës profesioniste do të ishin edhe 8 aktorë gjysmë profesionistë,
ku mes tyre bënte pjesë edhe Starvri Shkurti, Qani Nevruzi, Spiro Karanxha etj.
Emrat e përmendur më sipër tregojnë qartë se sa e vështirë kishte qenë të
përzgjidheshe ndër 10 më të mirët e qytetit të Korçës, nga ku do të niste udhën
teatri profesionist i tij”.
“Përmbysja”
“Drama e parë e tyre si trupë profesioniste
ishte “Përmbysja” me regji të Sokrat Mios, e cila u shfaq më 22 qershor të
vitit 1950 në kinema-teatër “Morava”, vazhdon të na tregojë Koço Qendro.
Shfaqja e kësaj drame që hyri në historinë e artit skenik korçar si shfaqja e
parë e teatrit profesionist të këtij qyteti me tradita në këtë art, ruan
emocione që nuk mund të harrohen. Sokrat Mio e përshkruan kështu, ku ndër të
tjera thotë: “… Ç’po ndodhte me ne!… Një ngjarje e rëndësishme dhe e paharruar
na kishte përfshirë të gjithëve! Teatri ynë u bë profesionist!… ëndrra jonë e
madhe u bë realitet! Të gjithë ne që tërë jetën ia kishim përkushtuar skenës
Korçare është pak të them se punonim, por fluturonim në skenë!…
Pa humbur kohë,
menjëherë filluan provat për premierën e parë. Pjesa ishte zgjedhur, rolet u
ndanë, skicat e dekoreve dhe kostumeve u ishin dhënë piktorëve Vangjush Mio dhe
Kostaq Tushi. Aktorët punonin për rolet me një përkushtim të paparë, punonin me
dashuri që të dilnin sa më mirë. Po , punonin kështu, sepse më në fund dhe ne tani kishim teatrin tonë
profesionist, kishim piktorin tonë, rrobaqepësin, marangozin! Këtej e tutje nuk
do të bezdisnim nënat, motrat, të afërmit tanë që t’iu merrnim fustanet,
perdet, qilimat, tryezat e orenditë e tjera për të mobiluar shfaqjet ashtu siç
kishim vepruar më përpara. Mbas një pune me të vërtetë për t’u admiruar, më në
fund erdhi dhe ajo mbrëmja e 22 qershorit, kur atje në kinema “Morava”, me
emocion prisnim se si do të reagonin spektatorët e shumtë që kishin mbushur
sallën plot e për plot, prisnim që të hapej sipari dhe të fillonte shfaqja
jonë!” Dhe sot e kësaj dite mund të thuhet, nënvizon Koço Qendro se ajo shfaqe
ishte vërtet një realizim profesionistësh, ashtu sikurse edhe Neki Shkaba diti
të tregonte, si gjithnjë, talentin e tij të lindur për aktor”.
Shkaba përzgjidhet për teatrin kombëtar.
“Pjesë e “Përmbysjes” së Lavranjevit,
padyshim, ishte dhe Neki Shkaba me rolin e kundëradmiralit Milicin. Rolet
kryesore u rezervuan për aktorët e vjetër dhe nuk kishte si të ndodhte ndryshe.
Shtypi i kohës që e përshkruan shfaqjen e kësaj drame si një ngjarje të madhe
në jetën kulturore të qytetit të Korçës, nuk lë pa përmendur emrin e Neki
Shkabës, i cili si gjithnjë do të shkëlqente me lojën e tij aktoriale. Pas
kësaj shfaqjeje, Shkaba do të luante, te “Zëri i Amerikës”, sërish e
Lavranjevit, (1950), në rolin e senatorit Herbert D. Ëheeler; te“Kopraci” i
Molierit, (1951), në rolin e Shigjetës, besniku i Kleanthit; te “Martesa” e
Gogolit, (1951), në rolin e Kockarevit, miku Podgolesinit; te “Makar Dubrava” e
Korneiçuk, (1952), në rolin e Filip Smenjenko; te “Nën Gështenjat e Pragës” e
Konstandin Simonov, (1952) në rolin e oficerit Fentzik. Gjithashtu, në këto vite
u shfaqën edhe vepra të tilla, si: “Revizori” i Gogolit ( 1951), “Gjashtë
dashnorët” e A. Arbuzov (1952), “Nderi i familjes” e Hysen Myftarit (1952),
“Rrënjët e thella” e Arnold d’Jusso (1953), “Njerëz të rinj” të V. Vinçanit
(1953), “Vajza nga fshati” e Fatmir Gjatës, (1954), “Koria e Kalinajve” e A.
Korneiçuk (1954), ku në shumë prej tyre Shkaba pati role të rëndësishme.
Megjithatë, gjatë këtyre viteve gjithkush vuri re se dy ishin aktorët që
shkëlqyen me talentin dhe interpretimet e tyre: Neki Shkaba dhe Pandi Raidhi.
Për këtë arsye, kur Sokrat Mio u kërkua sërish nga Teatri Kombëtar, mori me
vete edhe këta dy artistë që po bënin emër. Të rinj të tjerë do t’i
bashkangjiteshin teatrit të Korçës, si Pasa Pema, Isuf Ibrahimi, Pandeli
Mborja, Xhevdet Hasani, Aleksandër Tasho, Xhevdet Myftiu, Andon Frashëri,
Valentina Asllani, Ali Dhoga, Tefta Rusi, Dezdemona Mehmeti, Refik Xhinaku,
Neta Vodica etj, gjithkush prej tyre ka udhën e vet, por te Neki Shkaba shumë
gjëra i gjejmë ndryshe, ato rrëzëllijnë”,- na thotë Koço Qendro
Ikja nga Korça
“Me mbërritjen në Tiranë, Neki Shkaba u bë
pjesë edhe e lojës aktoriale kinematografike, ku mund të përmendim filmat “Toka
jonë” (1964), “Njësiti gueril” (1969), “Brazdat” (1973) etj”. Megjithatë, duke
iu referuar gjithnjë kolegëve dhe spektatorit, Koço Qendro kujton se, “pas
ikjes së Shkabës nga Korça, mes artdashësve u krijua një boshllëk. Ishin mësuar
ta prisnin gjithnjë ardhjen e tij në teatër, daljen në skenë dhe lojën e tij të
veçantë. Prania e tij gjithmonë ngjasonte me kthimi i babait në shtëpinë e vet
për t’u dhuruar të gjithëve ngrohtësi. Ai do të mbahet mend për shkëlqimin e
thjeshtësisë së tij. Ndaj për artistë të tillë që dinë të flasin vetëm në skenë
dhe kurrë për veten, sa herë që mund t’u drejtohesh jetës së tyre mund të
zbulosh diamante që të lënë të befasuar dhe të bëjnë të mendohesh.
Nga
No comments:
Post a Comment