Sipas pasqyrës së
fondacioneve të dhënë nga Aravantini (historian i Janinës), ky kolegj realisht
zotëron këtë capital: - 1 107 610 rubla në bankën e Moskës, 143 800 florina në
atë të Vjenës dhe 515 000 dhrahmi në atë të Athinës. - Por, nga e kanë
prejardhjen kapitalet e siguruara në bankat e Moskës, Vjenës dhe Athinës?
Po nga i njëjti
burim prej ku dikur rridhnin kapitalet e kyçura në bankën e Venecias. Me fjalë
të tjera, sot ndodh me fondacionet e kolegjit actual të Janinës, ashtu si dikur
me shkollat e Epifanit, të Gumës e të Kaplanit. Të gjitha pa përjashtim ishin
ngritur nga tregëtarët vllehë dhe shqiptarë, por më shumë nga vllehët, midis të
tjerëve, nga vëllezërit Zosima të Gramozit, e njëjta familje që i dha dikur
selisë së Ohrit një nga patriarkët më të shquar e më të devotshëm.
- … Grekët kanë
shkolla të shumta dhe të ndërtuara mire edhe në Manastir. Si gjithë të tjerat,
edhe këtu shkollat janë të ngritura nga Vllehët, dhe pikërisht nga një fare
Pinika. Ende i ri dhe një çirak i thjeshtë, ai fitonte në Manastir veç 20 pare
në ditë. Më vonë, ai pasurohet në Egjipt dhe vjen të ndërtojë një
shkollë-pallat për vajzat vllehe. Deri tani së fundmi, në Manastir dhe kudo
tjetër në Turqinë europiane, arsimin public sulltanati ua kish lejuar vetëm
grekëve.
Megjithatë
bullgarët, para të gjithëve, ia arrijnë qëllimit të ngrenë shkollat e tyre dhe
të rivalizojnë shkollat greke, falë fondeve që ishin vënë në dispozicion të
ekzarkut nga komitetet pansllaviste.
Pas bullgarëve, iu
bë e mundur Vllehëve të thyenin monopolin e arsimit dhe shkollave në Turqinë
Europiane. Por sa kurajo, sakrifica dhe përkushtim iu desh të mirënjohurit
Apostol Margariti të themelonte 50 shkollat me të vërtetë kombëtare, që
ekzistojnë tashmë dhe që dallohen prej të tjerave nga fryma e njerzishme e
nxënësve, nga përparimi dhe vullneti i tyre. Në shkollat vllehe frëngjishtja
studiohet me kujdesin dhe zellin më të madh. Duhet shtuar edhe se të gjithë
mësuesit vllehë e njohin frëngjishten.
- Vetëm në vitin
1878 një “emir-name” u lejoi vllehëve të shkolloheshin në gjuhën e tyre amtare.
Emir-name-ja në fjalë iu drejtua Valiut të Thesalonikut dhe atij të Janinës: -
“Ne jemi bërë me dije se, nga njera anë, Vllehët e Epirit, Thesalisë,
Maqedonisë, Janinës, Trikallës dhe Thesalonikut, dëshirojnë të ngrenë shkollat
dhe të arsimohen në to në gjuhën e tyre amtare, dhe nga ana tjetër, autoritetet
lokale që u krijojnë vështirësi atyre dhe madje i përndjekin mësuesit vllehë.
Megjithatë, duke parë se në perandorinë tonë nuk i është lejuar askujt të
ngrejë pengesa ndaj ushtrimit të kultit dhe atij të arsimimit shkollor, kini
mirësinë tu bëni me dije funksionarëve civilë, të vendosur në trupën
administrative të Shkëlqesisë Suaj, se ata duhet të japin mbështetjen e
nevojshme për këtë çështje, të mos keqtrajtojnë asnjë prej banorëve, dhe të mos
u krijojnë asnjë vështirësi atyre, as në ushtrimin e kultit e as në atë të
arsimimit. Për këtë çështje ne kemi njoftuar me anë të një letre veziriale
Valiun e Janinës, ashtu siç po njoftojmë me këtë letër edhe Shkëlqesinë Tuaj. –
Safet”.
- Diçka mjaft e habitshme
dhe që nxjerr në pah tek Turqit një verbim të pashpjegueshëm është se, deri në
vitin 1887, nuk ishte lejuar hapja as edhe e një shkolle të vetme shqiptare. Në
këtë kohë, vetëm silogu shqiptar i Bukureshtit mori leje të hapte një të tillë
në Korçë. Shqiptarët, duke mos patur shkronjat e veta, për hartimin e librave
të arsimit fillor përdorën shkronjat franceze të plotësuara me katër shkronja
në përshtatje me eufoninë e kësaj gjuhe.
Zh.Kl. Faveirial
No comments:
Post a Comment